Luftsport

Rett til værs

Ungdomsleir som samler, voksne som engasjerer og redusert pris til unge som vil fly. Ikke rart ungdommene i Drammen Flyklubb svever. Tekst: Ingvild Telle // Foto: Bård Basberg

Facebook Twitter LinkedIn E-post

DRAMMEN // BUSKERUD:

Det er en usedvanlig vakker dag på flyplassen i Hokksund. Her holder Drammen Flyklubb til med sine 100 aktive seilflygere. 30 av dem er ungdommer. Hans Kristian (14) trør inn i fallskjermselen og spenner fast sikkerhetsbeltene i seilflyet av typen AS-K21. Han er klar for dagens første svev. Styreorganene sjekkes. Ingen løse deler i flyet. Cockpitglasset er lukket og låst. Alt er i orden. Det signaliseres til slepeflygeren at han kan stramme opp lina. Slepeflyet akselererer, stadig mer fart, så letter de to flyene elegant fra gresstripen.

Etter omtrent fire minutter er de 600 meter over bakken og slepelinen slippes. Hans Kristian flyr turen selv, men foreløpig med instruktør i baksetet for sikkerhets skyld. Dagens værforhold gir lite oppdrift, men nok til at han kan fly i 15-20 minutter. Nevnte vi at han bare er 14 år?  

– Jeg skal bli jagerpilot, sier han og smiler.

I likhet med mange av de andre ungdommene i klubben, er det noe han har visst siden han var liten. Fly er den store lidenskapen.

 

Lavere pris for ungdom

I Norge er aldersgrensen for å fly solo 15 år, men før det må man ha minimum 20 starter (flyvinger) med instruktør. Etter første solo må eleven videre ha minst 15 flytimer solo og 30 timer totalt før han eller hun som 17-åring kan ta flygerbeviset. Teorikurs arrangeres på vinteren da det gjerne er mindre flyging.  

Miljøet blant flyinteresserte ungdommer i Norge er sterkt, men ikke stort. Det er en relativt dyr sport å holde på med, og i tillegg er det en tidkrevende sport. Mange helger i sommerhalvåret går med på flyplassen i Hokksund – 80 prosent av tiden tilbringer medlemmene på bakken. For at ungdommene skal ha råd til å holde på med seilflyging, støtter klubben dem med inntekter fra lokal bingovirksomhet, som er pålagt å gi en viss prosentandel til frivillige organisasjoner. I stedet for å bruke pengene på de mange voksne som legger igjen hundrevis av timer i frivillighet i året i klubben, går altså pengene til ungdommene.

- Jeg tror det er bra for ungdom at de holder på med noe konstruktivt og at de får sjansen til å utvikle seg. De får ansvar, de må ta ansvar og de må jobbe hardt og målrettet for at de skal komme dit at de kan få fly alene og få flygebevis, sier Jon Vedum, skolesjef i klubben.

- Vi ser jo at det er en relativt kostbar aktivitet for mange, så vi må prøve å gjøre det overkommelig, legger han til.

Resultatet er at flyklubben i Drammen har omtrent halvparten av ungdommene som holder på med seilflyging i Norge. For å bevare og bygge videre på ungdomsmiljøet, arrangerer og deltar ungdommene i flyklubben på to leirer i året. En i påsken hvor de vanligvis flyr sammen med Sandefjord seilflyklubb på Notodden og en om sommeren på Luftsportsforbundets riksanlegg på Starmoen ved Elverum. I tillegg arrangerer Norges Luftporsforbund en juniorhelg på våren eller høsten.

 

Voksne som inkluderer

Tom Brien, aktivitetskonsulent i Norges Luftsportsforbund, er imponert over hva de har fått til med ungdom i flyklubben i Drammen. Med ansvar for 250 klubber og 17 000 medlemmer, vil Tom spesielt trekke frem Jon Vedums arbeid med ungdommene som positivt.

- Han er flink til å sette i gang ungdommene og få dem gjennom kurs. Og ikke minst, når kursene er ferdig, er han flink til å følge dem opp, sier Brien.

For blant de 17 000 medlemmene i Luftsportsforbundet, er det ikke noen hemmelighet at de aller, aller fleste er godt voksne mannfolk. For en 15-åring er det ikke bare-bare å troppe opp på flyplassen og be om hjelp til å få fly. Jon, derimot, inkluderer og inviterer, arrangerer samlinger og bidrar til at de kommer litt nærmere drømmen om å bli jagerflypiloter. At voksne inkluderer ungdom er nøkkelen innen seilflyging.

- Han får ungdommene opp i luften, rett og slett, sier Tom. 

– Ungdommene får ansvar, de må ta ansvar og de må jobbe hardt og målrettet for at de skal få fly alene.

– Ungdommene får ansvar, de må ta ansvar og de må jobbe hardt og målrettet for at de skal få fly alene.

Vises ikke

Seilfly i lufta